אבני חן נוצצות ואומנות מסנוורת: גילוי עולם הצמידים והתכשיטים

כמו תכשיטים אחרים, גם צמידים שימשו במהלך תקופות רבות וארוכות, במהלך ההיסטוריה, אמצעי להצגת הון ומעמד כלכלי, והיוו עדות והצהרה על המעמד החברתי. אבל אלה לא השימושים היחידים של צמידים לאורך ההיסטוריה וסביב העולם. נציג את ההיסטוריה של הצמידים ואת הכוח, החשיבות והשימושים השונים שלהם.

 

ההיסטוריה המרתקת של צמידים

צמידים מוזכרים במקרא וישנן עדויות על קיומם של צמידים בחברות עתיקות, דוגמת מצרים העתיקה, בה היה נהוג לקבור את המתים עם תכשיטים, בניהם צמידים. בצמידים שמקורם במצרים הקדומה, אפשר לראות התפתחות טכנולוגית בתחום החומרים והצורפות, כאשר צמידי אבן הופכים לצמידי מתכת ואז לצמידי מתכת משובצי אבנים.

במקביל, ניכרת גם התפתחות טכנולוגית בשיפור המתמיד של עיצוב סוגרי הצמידים, החוליות והצירים. צמידים ותכשיטים אחרים התפתחו במקומות שונים בעולם, והיו עשויים מחומרים שונים ומשמעותם ומראם היו שונים אף הם.

צמידים ותכשיטים

צמידים שימושיים

כבר בין הצמידים העתיקים ביותר היו צמידים שימושיים, כאלה שהייתה להם מטרה ברורה מלבד קישוט הגוף ועדות על מצב כלכלי וחברתי. הצמידים שענדו חיילים יוונים על האמה ועל הזרוע, היו עשויים משילוב של עור ומתכת ונועדו להגן עליהם, כחלק ממדי הקרב.

הרעיון הועתק בשלבים מאוחרים יותר, על ידי חיילים רומאים שבחרו צמידי זהב בצורת נחשים מפותלים. ישנן תרבויות שבהן צמיד או צמידים הם עדות למצב המשפחתי של העונד אותם. היו כמובן גם צמידים שמטרתם הייתה דתית או נבעה מאמונות פגאניות, כמו צמידים ששימשו כקמעות או ככלים לטקסים תרבותיים שונים.

 

צמידי זיהוי

צמידים רבים משמשים למטרת זיהוי העונדים אותם. לא רק זיהוי מעמדי או חברתי. צמידים הם האביזר שבאמצעותו מזהים בדרך כלל קהלים באירועים גדולים וגם המטופלים בבתי החולים מזוהים, בדרך כלל, על ידי צמיד מודפס עם הפרטים שלהם, כדי למנוע טעויות זיהוי שעלולות להיות קריטיות בבית החולים. יש כמובן גם צמיד זיהוי רפואי שהוא צמיד עם חריטה של מידע חשוב ומשמעותי אודות העונד את הצמיד. ישנם צמידי זיהוי רפואי שמכילים מידע על העונד אותם, למקרים של התמודדות עם דמנציה, למשל.

צמידים ותכשיטים

כמה עובדות מעניינות על צמידים

  • באליפות הטניס הפתוחה של שנת 1987, הטניסאית כריס אברט ביקשה לעצור את המשחק, ששודר בשידור חי, כדי לחפש את צמיד היהלומים שלה, שנפל ואבד. מאז, מכונה צמיד גמיש משובץ יהלומים, כשלה, "צמיד טניס".
  • חיילים יוונים ורומאים השתמשו בצמידים כדי להגן על זרועותיהם בשעת קרב אבל הפרעונים במצרים, השתמשו בצמידים גם כדי להגן מפני רוחות רעות ומפני מזל רע.
  • המלך אדוארד השמיני, שהיה דודה של המלכה אליזבת', ויתר על כס המלוכה הבריטי בשל אהבתו לוואליס סימפסון, עמה לא היה יכול להתחתן כמלך, משום שהייתה גרושה. בשנת 2010, נמכר צמיד "הפנתר" שעיצב עבורה קרטיה בשנת 1952 ועשוי זהב לבן, אוניקס שחורות, יהלומים ואמרלד ירוק, במכירה פומבית במחיר חסר תקדים של יותר מארבעה וחצי מיליון לירות שטרלינג.

 

לסיכום

צמידים הם אחד מהתכשיטים העתיקים ביותר שהתגלו בחפירות ארכיאולוגיות וגם אחד המעניינים מבחינה היסטורית, עולם הצמידים הוא מופלא, עצום ומרתק.
צמידים ותכשיטים

אולי יעניין אותך גם