פטור ממס הכנסה? זה לא חלום בהקיץ

כולנו מכירים את הסעיף הזה בתלוש השכר – מס ההכנסה – סכום הולך וגדל שאנחנו משלמים למדינה באחוזים משכרנו. מה שלא כולם מכירים, באופן מפתיע, זה את היכולת לקבל פטור ממס הכנסה במקרים בהם יש נסיבות שמצדיקות את הצורך הכלכלי המוגבר עבור החייב במס.

נסיבות אלו הן רבות ומגוונות, וכוללות בתוכן את היות הפטור חייל משוחרר (אז הפטור ניתן באופן אוטומטי), אך גם נסיבות פחות משמחות כגון חולי משמעותי – עליו נדבר במאמר זה.

 

מה זה פטור ממס הכנסה?

פטור ממס הכנסה הוא סטטוס מיוחד שניתן על ידי המדינה, ומזכה את המקבל באפשרות לא לשלם מס הכנסה על שכרו למשך זמן מוגבל / בלתי מוגבל – כתלות בסיבת הפטור.

 

מי זכאי לפטור ממס הכנסה?

הסעיף שמסדיר מתן פטור ממס הכנסה הוא סעיף 9(5) לפקודת מס ההכנסה, שקובע כי "הכנסה מיגיעתם האישית של עיוור או של נכה שזכאי לתגמול חודשי לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), או לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, ונקבעה לו נכות של 100%, או נכות של 90% לפחות מחמת שלקה באיברים שונים" פטורה ממס.

משמעות קביעה זו היא שהזכאות לפטור ממס הכנסה תינתן למי שיש לו נכות שהיא בשיעור 100% בגין ליקוי בודד, או שיעור של 90% בגין מספר ליקויים (כאשר החישוב משוקלל לפי התנאים של הביטוח הלאומי).

חדי העין ישימו לב גם לכך שהזכאות לפטור ממס תלויה בעמידה בתנאי הזכאות לתגמולים חודשיים – שנבדקים ונבחנים על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי. חשוב לציין! אין אפשרות לקבל פטור ממס הכנסה ללא מעבר בוועדה, כאשר הזכאות לפטור קיימת רק עבור מי שהוועדה קבעה עבורו שתקופת נכותו עולה על 184 יום (חצי שנה).

מעניין לציין שגם אדם שנמצא בפנסיה ומשלם מס הכנסה מתשלומי קצבאות הפנסיה יהיה זכאי לפטור זה אם יעמוד בתנאים הנדרשים, ולא רק מי שעובד.

 

האם הפטור הוא על מלוא הסכום שאני חייב למס הכנסה?

כפי ששמתם לב, הסעיף הרשום לעיל מתייחס למושג "יגיעה אישית" – שמתאר בשפה המקצועית את הכנסותיו של אדם מעבודה. הפטור ממס הכנסה שמוצע לאנשים על בסיס פגיעה בכושר עבודתם (שנמדדת באחוזי נכות) הוא פטור בעל תקרה של כ-570,000 שקלים בשנה – כלומר פטור שתקף רק עד למשכורת של 570,000 שקל שנתיים.

בנוסף לפטור זה, ישנו פטור על הכנסות שאינן מעבודה (עד 60,000 שקלים), שתקף על הכנסות אחרות (כגון תשלומי שכר דירה למשכיר). במקרים שבהם נקבעה לאדם נכות זמנית שמזכה בפטור, תקרת הפטור יורדת משמעותית ועומדת על 73,560 שקל.

 

לסיכום

מדינת ישראל, בדומה למדינות אחרות, מבינה שקיימים מקרים בהם מס ההכנסה, שמפרנס את מערכות המדינה השונות, יטיב יותר עם מי שהוא שייך לו במקור. במקרים כאלה ניתן להתחיל פרוצדורה לקבלת פטור ממס.

פטור ממס הכנסה

אולי יעניין אותך גם